BMW 320d
MM 2004.12.14. 17:31
BMW 320d
Nem is olyan rg, jrt mr nlunk egy BMW 320d tesztaut. Ez az aut az egsz szerkesztsget megmozgatta. Vannak nlunk nmet-, japn- s olaszaut-szerelmesek is, mgis mindenki egynteten odavolt a kocsirt. Nem csoda, hiszen j volt az aut szne, kivtelesen mg a bels sznvilgot is eltalltk a tesztpark berendezi.
A sportfutmvel isteni volt kanyarokba megrkezni, a kzvetlen kormnyzs miatt pedig mg lmunkba is tovbb vittk a 320d okozata frenetikus vezetsi lmnyt. A 150 lers dzelmotorrl is csupa jt mondtunk, de egyvalamivel sehogy sem tudtunk kibklni.
Az automata vlt karjt legszvesebben kitptk volna a helyrl, s kihajtva az autbl ssze-vissza trtk volna, majd egy 12 tonns kamionnal porr zztuk volna mg az emlkkpeit is. Sznalmasan lass kapcsolsi idejvel, idegtpen hossz reakciidejvel, s a motorer eltiprsval legalbb fejenknt 30 vvel regtett meg minket. Valahogy sehogy sem talltuk a ritmust a vltval, radsul a fogyaszts az egekbe szktt. Summa-summrum: mi egy j kis kzi vltrt fohszkodtunk.
|
Hagyomnyosan egyszer, s komtosan stt a kzpkonzol. Sajt zlsnk szerint vlogathatjuk a szneket, gy ez nem kifogsolhat | Imnk meghallgattatott, s a BMW hazai kpviselete a mi s tbbi kollgnk kedvrt belltott egy kzi vlts 320d-t a tesztparkba. A szerzemny friss, st nagyon friss, olyannyira, hogy a tesztaut tvtelekor mg csak 24 kilomter figyelt az rban. Ennyire j autt mg a legpoftlanabb tesztelnek sincs kpe agyonhajszolni, az sszekopni kszl fmeket tlzott ignybevtelnek kitenni.
De ht nincs mit tenni, mr az els mterek utn be kellett ltnunk, amit korbban: ez az aut j, st nagyon j. Imnk annyira telibe tallt, hogy kzi sebessgvltbl mindjrt hat fokozatt kaptunk. Korbban ugye csak tfokozat vlt jrt a 320d-hez, de ez is valami jtsfle. A kar a korai zem miatt s a korbbi BMW-s tapasztalatokhoz kpest kiss erszakosan jrt. Ezt a pldt kvette a kuplung is, ami pont a fogs pillanatban vadbikaknt rgta le az ember lbt a pedlrl. Rpke 20-30 vrosi kilomter s 12 lefullads utn azonban legtbbnk mr kemnyen uralta a rendszert, s blogatsmentesen vltott, mint Elvis.
Ez a vlt azrt j, mert remekl rrez a ktliteres dzelmotorra. Ne feledjk, a BMW-nek korbban is ktliteres dzelmotorja volt a hrmas BMW-ben, amit ma 318d-nek neveznek. Az a motor mg nem kzs nyomcsves befecskendezssel kapta a gzolajat, hanem simn az adagolbl. A relatve j motor mr kzs nyomcsves, s 150 lert tud. Nyomatkban sincs rosszul elengedve, 330 Nm-bl gazdlkodhatunk.
|
160 krnyktl hangosodik fel a szlzaj, amit nagyrszt az otromba kls tkrk gerjesztenek | Az a j az egszben, hogy ez a sok ler meg newtonmter folyamatosan ott van a talpunk alatt. Elg a gzt addig nyomni, amg az 1700-as fordulatot elrjk, s innen a nyomatk tveszi felettnk az uralmat. Megragad s magval rnt. Egszen a 4500-as fordulatszmig hagyja magt ciblni, aztn kr egy gyors vltst. Ha prmn vgezzk ezt a mveletet, akkor a 2000 s 3000 kztti fordulatszm-tartomnyba esik vissza a fordulat, ahonnan ismtelten alaposan nekiveselkedik a gyorstsnak.
A fokozatok elosztsa kellemesen hossz. Hatodikban 130-nl 2400 krl mutat a fordulatszm mr. A 3000-es rtknl valamivel 170 alatt marad a temp. Mi 190-nl nem akartunk tovbb gyorstani, pedig a gzpedl mg nagyjbl msfl centit hagyott volna. A gyri adatok szerint ez tovbbi 31 km/rt jelent.
Korbban azrt vettek az emberek dzel autt, mert a zldsgpiacra messze kellett menni, tkmindegy volt, hogy mennyit megy a szekr, viszont a tetemes benzinszmln elszott volna az egsz haszon, amit a krumpli termelt. gy kellett egy olcs dzel aut, ami nem ment, de legalbb alig fogyasztott valamit.
|
Ell nincs baj a helyknlattal, de htul mr 175 centis magassg felett passzentos a lbtr. Pakolrekesszel nem bntak bkezen | A mai dzelek mr nem ezt csinljk. Az feladatuk, hogy jrsi kultrjukkal, finomsgukkal, csendes zemkkel s baromi nagy teljestmnykkel felvegyk a versenyt a benzinesekkel, st az se baj, ha nhny szempontbl mg jobbak is azoknl. Mivel a gyrtk a dzeleknl is tlsgosan a teljestmny-nvels irnyba mentek, a fogyaszts is megszaladt a korbbi rekord minimumokhoz kpest.
Szerencsre a BMW 320d motorja jl eltallt kztes utat kvet. A teljestmnyre nem lehet panasz, sok benzines nagyokat nyelve prblja erbl lenyomni a nyomatkos 320d-t. Ez pedig sehogy sem fog sikerlni nekik.
Ellenben a benzinktnl a mi dzelnk ktszer t vissza, mivel a mindenfle visszafogottsgot nlklz tesztt alkalmval 7,4 literes tlagot mrtnk. Ha azt vesszk, hogy az aut mg ersen sszekops alatt futott, szmthatunk ennl jobbra is. Ezt az is altmasztja, hogy orszgti jrkls utn elegend volt 6,2 liter gzolajat utntlteni minden 100 kilomter elteltvel.
|
Knyelmes els lseken utazhatunk, az viszont zavar, hogy a pohrtartkrl megfeledkeztek | Persze a BMW 320d-nek hibi is vannak, melyek kztt aprk s kicsit slyosabbak is szerepelnek. A kls forma szerintnk kortalan, kr lenne Chris Bangle a - mostani vezet BMW formatervez - kezei kz ereszteni. A facelift-en megtskstott els fnyszrk sem tl vszesek, az sszhats mg ma is divatos.
Bell viszont nem ennyire egyrtelm a kp. A kzpkonzol nem hoz lzba tlzott formatervezsi bravrjaival, pedig a fabettek valdiak. A sznsszelltst lehet szeretni is, meg nem is. Mi nem szerettk. De tudjuk, hogy sajt zlsnk szerint a szivrvny sszes rnyalatt berendelhetjk az autba, gy mindenki olyat kr, amilyet csak akar.
Azt sem szerettk, hogy a hts lssorban csak 175 centis magassggal lehetett normlisan elfrni. Ez azonban csak a szls szkekre igaz, kzpen mr ezzel a magassggal is baj volt. Radsul a kzpen lt mg azzal is bntettk, hogy nem adtak neki fejtmaszt, se hrompontos vet. A pakol rekeszekkel igazsgosan bntak: nem kapott senki. Ell kicsit jobb volt a helyzet, ott a kisebb cuccoknak jutott hely, viszont oda meg pohrtartt nem szereltek.
|
Stabil futmvvel remek partner a gyors s lvezetes autzshoz a 3-as BMW | Ami nagyon szerettnk, az az aut futmve s kormnyzsa. Sok gyrt lltja, hogy hossz-hossz ksrletezs s fejleszts rn most megtallta a ltez legjobb kompromisszumot a llegzetellltan sportos s a lgyan ring bellts kztt. Errl persze mr az vodsok is tudjk, hogy hazugsg, ezt a paradoxont ugyanis fldi eszkzkkel lehetetlen megoldani. A hrmas BMW-nek sem sikerlt, de nagyon kzel van hozz.
A sportos vonssal nincs baj: a kanyarods, az egyenesen halads vagy a legegyszerbb parkolsi mveletek is lvezetesek. Ehhez mg hozzjn a pontos s kzvetlen kormnyzsbl add rzs, s az lmny rszvel nincs is semmi baj. De amint egy rosszabb tszakaszhoz rnk, r kell dbbennnk, hogy a knyelmi oldal nem felhtlen. A nagyobb thibk nyers formban kerlnek tovbbtsra, az thullmok pedig az egsz utasteret meglengetik.
Az egszet egyben nzve, vagyis a 320d-t kzi sebessgvltval vizsglva, mi knnyen megbocstottuk az aut hibit. A szk hts tr s a pakolrekeszek hinya nem megbotrnkoztat gyengesg. Az ers s takarkos motorhoz idelis a hatfokozat vlt, az automatt pedig trljk ki rkre az emlkezetnkbl.
Attl tartok, hogy az aut gyengesgeit mr csak egy modellvlts tudja orvosolni. Akkor viszont valsznleg mr a Chris Bangle-fle jfajta tervezsi elv szerint rajzoljk meg az j hrmast. Ami azt jelentheti, hogy a hrmas BMW is valamifle kicsinytett hetes BMW lehet, i-Drive-val s teljesen ms viselkedssel. n azt javaslom, lvezzk ki az E46-os hrmas BMW-t, amg lehet. Ez mg kt v.
d=DIZEL (A KEZDKNEK!!!)
|